VEILIGHEID VOOR SENIOREN, algemene informatie.

Veiligheid in en om het huis.

Regelmatig is er informatie over het thema veiligheid in de media, zoals op de TV, de radio, in de krant en de plaatselijke bladen. Op hoofdlijnen vindt u onderstaand algemene informatie en tips, ook informatie om verder te zoeken.                                                                        Voorkomen is beter dan genezen. Wat kunt u preventief doen?

Waaraan moet u denken bij veiligheid?

  • Een veilige woning.
  • Een veilige woonomgeving.
  • Veilig op vakantie.
  • Veilig op straat en in het verkeer.
  • Veilig op internet.

Veiligheid heeft aan de ene kant te maken met maatregelen en voorzieningen die de veiligheid garanderen of verhogen, aan de andere kant is er het gevoel van veiligheid. Durf ik ’s avonds de straat op, is de woonomgeving veilig, zijn er obstakels op straat?

Waar komt het gevoel van onveiligheid vandaan?

Herrie op straat, vanwege bedreigende situaties in de buurt, inbraakervaring, overval, onveilig gevoel in het donker of het ontbreken van een veilig voetpad of trottoir. Of een andere hier niet genoemde oorzaak.

Kunt u zelf iets doen om het gevoel van veiligheid terug te krijgen of wat moet er veranderen?

Kleine zaken die niet in orde zijn (bijvoorbeeld een losliggende stoeptegel) kunt u melden bij meldpunt buurtbeheer tel. 013-5211433 of via de website www.oisterwijk.nl.

Veiligheid moet niet leiden tot paniek, angst of bangmakerij. Wel kan attent zijn preventief werken en goede, kleine voorzieningen aan de woning eveneens.

Een veilige woning.

Voelt u zich veilig in huis en hoe zorgt u voor een veilige woning. De tijd dat iedereen achterom kon binnenlopen en dat de deur niet op slot hoefde, als u een boodschap ging doen, is voorbij.

Maar uw huis moet geen bunker zijn.

Welke (kleine) voorzieningen kunt u aanbrengen en waarop moet u letten om een kwaadwillende geen gelegenheid te geven?                           De praktijk leert, dat de inbreker in weinig tijd binnen moet kunnen komen, anders gaat hij verderop. Op internet staat hoe u kunt nagaan hoe veilig uw woning is door de stappen te doorlopen voor het certificaat beveiligde woning. Ga naar www.politiekeurmerk.nl

Onder het tabblad Bewoners staat het onderdeel “Senioren en veiligheid”. Op de site kunt u ook een PKVW bedrijf in de buurt vinden waarbij u een offerte kunt aanvragen voor een preventieadvies. Na het advies van het bedrijf kunt u de maatregelen door het bedrijf uit laten voeren (kostenaspect) of zelf doen. Na een controle krijgt u het certificaat Beveiligde Woning. Soms krijgt u premiekorting op de inboedelverzekering op basis van het certificaat.

Wat houdt het certificaat in?

In elk geval goedgekeurde sloten, een rookmelder op elke verdieping, verlichting bij de buitendeuren, zicht op wie voor de deur staat. De website van het politiekeurmerk geeft veel informatie, maar het is wel even zoeken. U kunt ook een kijkje nemen in een bouwmarkt voor veilige materialen en mogelijkheden.

Tips voor een veilige woning en woonomgeving:

Algemeen:

  • Bel bij onraad of verdachte situaties de politie: werk mee aan de veiligheid in uw buurt, tel. 0900-8844. Bij levensbedreigende situaties belt u 112.
  • Sluit u aan bij een Whatsapp-groep in uw buurt om de veiligheid te bewaken.

In en aan de woning:

  • Hang in de meterkast een kaartje met gegevens van personen die in geval van nood gewaarschuwd kunnen worden. Hulpverleningsdien-sten zoeken daar standaard als eerste.
  • Zorg voor inbraakwerend hang- en sluitwerk met een keurmerk.
  • Berg sleutels op een vaste plaats op.
  • Laat geen sleutels zitten op de binnenzijde van het slot.
  • Hang een rookmelder op elke verdieping, zeker als daar een slaapruimte is.
  • Merk waardevolle voorwerpen met postcode en huisnummer.
  • Maak foto’s van waardevolle voorwerpen.
  • Berg waardevolle spullen op in een kluisje thuis of bij de Nederlandse Kluis.
  • Leg geen waardevolle voorwerpen zichtbaar in huis.

Rond de woning:

  • Zorg voor een goede verlichting bij deuren die toegang geven tot de woning, de berging of de garage.
  • Berg ladders en ander klimmateriaal op.
  • Houd de groenvoorziening rond de woning laag.

Gaat u van huis.

  • Sluit ramen en deuren goed af.
  • Doe de deur altijd op slot (nachtslot of met de sleutel), ook al bent u maar even weg.
  • Leg geen sleutels buiten neer, zoals onder de buitenmat.
  • Geef de sleutel eventueel aan een vertrouwd persoon.
  • Laat als het donker is en u bent van huis, enig licht branden (keuze tussen veiligheid en zuinig omgaan met energie).
  • Gebruik een schakelklok en denk daarbij ook aan de bovenverdieping.
  • Uw hond waakt over uw veiligheid.

Voor wie gaat de deur open?

  • Inbraak en overvallen vinden volgens de cijfers vooral ’s avonds en ’s nachts plaats tussen 19.00 en 03.00 uur.
  • Zorg voor een veiligheidsketting of -klip op de deur, zodat iemand niet zonder meer de deur kan openen en u naar binnen kan duwen.
  • Daders zijn meestal uit op contant geld. Zorg dat u geen grote bedragen contant geld in huis hebt.
  • Wees alert als er ’s avonds wordt aangebeld en u kent de persoon niet.
  • Controleer wie er voor de deur staat. Doe niet zomaar open.
  • U kunt voor uzelf bepalen om na een bepaald tijdstip niet meer open te doen, als er wordt aangebeld.
  • Als iemand zegt dat hij namens de gemeente, een bedrijf of instelling komt, vraag om een legitimatiebewijs. Bel eventueel naar de betref-fende instantie, voor u de persoon binnenlaat.
  • Laat een onbekende collectant niet ‘onbewaakt’ achter. Doe de deur even dicht, terwijl u geld haalt. Neem uw portemonnee niet mee naar de deur, maar het bedrag. Of leg een klein bedrag vlakbij de deur (meterkast). De collectant moet een legitimatiebewijs en vergunning van de gemeente hebben voor de collecte. Geen bewijs, dan geen geld geven.
  • Als een onbekende ‘in nood’ aan de deur komt vraagt u het alarmnummer te mogen bellen: niet binnenlaten, maar bel zelf; doe de deur dicht.
  • Wees voorzichtig met informatie over uzelf. Bijvoorbeeld informatie over avonden of tijden waarop u alleen thuis bent, er niemand thuis is of tijdstippen waarop u weggaat of thuis komt.
  • Schep niet op over uw bezittingen.
  • Advies van de politie is om als u slachtoffer wordt van een overval: werk de overvaller niet tegen. Het gaat om uw eigen veiligheid. Neem kenmerken van de dader op. Een goed signalement kan de politie helpen bij de opsporing.

Internet, telefoon en sociale media.

  • Op internet zit u op “www”, dat is het wereldwijde web. U staat met “iedereen” in contact.
  • Wees voorzichtig met contacten via internet, als u niet zeker weet wie u voor u hebt.
  • Kopen via internet: geef zo min mogelijk gegevens van uzelf door. Betaal op een veilige manier, bijvoorbeeld via iDeal.
  • Verkopen via internet: wie biedt zich aan als koper? Geef zo min mogelijk persoonlijke informatie. Laat bijvoorbeeld telefonisch contact opnemen op een bepaalde tijd of een bericht sturen naar een e-mailadres. Zorg voor een veilige locatie van overhandiging van de spullen en zorg voor directe contante betaling.
  • Zit u op een veilige site op internet? Informeer u over de ontwikkelingen bijvoorbeeld via een computercursus of boek m.b.t. veilig internetten.
  • Wat weten anderen van u, als u begint aan sociale media als Facebook, Twitter en chatten. Wat wilt u kwijt? Wat mogen anderen van u weten? U bepaalt zelf wat u aan anderen meedeelt.
  • Uw bank zal nooit persoonlijke gegevens van u vragen via een e-mailbericht. Denk hierbij aan de update van uw inloggegevens of pincode. Verwijder zo’n bericht, al ziet het er nog zo echt uit, meteen.
  • Als u een onbekende e-mail krijgt over een openstaande rekening of order via uw creditkaart, verwijder die onmiddellijk. Er staat bijvoor-beeld: “Dank voor uw bestelling. Uw creditcard wordt in rekening gebracht voor € 800,- Informatie over de bestelling en levering is te vinden op ……” Klik die link niet aan! Bericht verwijderen.
  • Als u surft op internet, wees dan voorzichtig, als u wordt doorgelinkt naar een onbekende en onbedoelde site. Wees attent, sluit zo nodig af.
  • Wees niet bang dat u door het aanklikken van een bericht meteen moet betalen. U betaalt pas als u gegevens hebt ingevoerd van uw bankpas of creditkaart.
  • Geef telefonisch geen persoonlijke gegevens aan onbekenden (“u hebt een prijs gewonnen en we willen het bedrag overmaken …”). Vragen over uw energieleverancier, TV-abonnement, telefoonaanbieder, internetprovider en aanbod om over te stappen: ga er niet op in, als u het niet vertrouwt of het gesprek niet wilt aangaan.
  • Breek vreemde telefoontjes af, beëindig het gesprek direct.
  • Zet in uw vaste of mobiele telefoon maximaal 3 ICE nummers met naam (in geval van noodnummers van een voor u bekend, vertrouwd persoon), zodat hulpdiensten daarheen kunnen bellen, als u iets overkomt en u niet zelf kunt bellen.

Extra vakantietips voor het veilig achterlaten van uw woning. In het voorgaande is al veel genoemd.

  • Het huis moet niet onbewoond lijken.
  • Geen briefjes van afwezigheid op deur of raam, geen touwtje uit de brievenbus.
  • Overgordijnen niet sluiten; de planten gewoon op de vensterbank laten staan.
  • Spreek niet op het antwoordapparaat of de voicemail in dat u op vakantie bent.
  • Ramen en deuren goed sluiten en denk in de vakantie aan het wc-raampje en aan de garage of berging.
  • Is het hang- en sluitwerk in orde?
  • Laat de brievenbus regelmatig legen en de post op een niet van buiten zichtbare plaats neerleggen.
  • Binnendeuren en kasten niet afsluiten om bij inbraak extra schade te voorkomen.
  • Geen geld, waardevolle papieren of sieraden achterlaten. Daarvoor is eventueel De Nederlandse Kluis.
  • Schakel een tijdschakelaar in.
  • Vraag een buur, familielid of kennis een oogje in het zeil te houden.

Veilig op straat en in het verkeer.

Onderstaand vindt u vragen die u zichzelf kunt stellen.

  • Is het veilig om buiten te komen?
  • Is er een trottoir en is dat veilig om er te lopen, eventueel met boodschappen en met stok, een rollator of scootmobiel?
  • Kunt u in de omgeving veilig fietsen?
  • Zijn de situaties overzichtelijk?
  • Kunt u omgaan met drukkere verkeerssituaties?
  • Rijdt u auto? Gaat dat veilig en goed?
  • Kent u de (ook nieuwere) verkeersregels?
  • Wanneer is het moment daar dat u niet meer zelf zult rijden?
  • Hebt u al eens deelgenomen aan een veiligheidstest of opfriscursus voor scootmobiel of auto om uw kennis en vaardigheid te toetsen?
  • Houdt u zich aan de regels in het verkeer: sociaal rijden, veilig rijden?
  • Asociaal gedrag in het verkeer komt toenemend voor: bumperkleven, snijden en meer van dat soort acties. Neemt u de tijd in het verkeer? Blijft u rustig deelnemen? Hoe reageert u op agressief gedrag?
  • Is het openbaar vervoer goed geregeld? Maakt u gebruik van de (buurt)bus en / of de trein? Kunt u overweg met de OV-chipkaart? Voor alle informatie over het OV zie ns.nl en www.9292.nl
  • Onveilige situaties in de buurt kunt u melden bij het meldpunt buurtpreventie (via een Whatsapp-groep bijvoorbeeld) of de gemeente. Als er echt iets mis is, gaat u naar de politie.
  • Voor informatie kunt u ook altijd terecht bij de ouderenadviseurs van SVM. Ze helpen u op weg met directe antwoord of advies.

Formulieren.

Op de website van de politie staan diverse formulieren over veiligheid die u desgewenst kunt invullen.

  • De vakantiekaart: invullen en mailen of sturen naar de politie, zodat ze op hun surveillance langs uw huis rijden.
  • De vakantietest: checklist invullen en nagaan of u veilig op vakantie kunt.
  • Registratieformulier voor uw bezittingen. Dat is bedoeld voor uw eigen administratie. Er is een formulier voor inboedel, waardevolle bezittin-gen (schilderijen, antiek, kostbaarheden enz.), voor fietsen, bromfiets, auto, boot enz.

Politie:

  • Alarmnummer, als elke seconde telt 112. Voor politie, ambulance en brandweer.
  • Politie, niet levensbedreigend: 0900-8844.
  • Meld misdaad anoniem 0800-7000
  • Politieteam in je buurt zoeken op de website politie.nl
  • Wijkagent: zie politie.nl en via invoer van de postcode kom je bij de wijk en de wijkagent. Daar kun je ook meldingen doen.

Wijkagenten in de gemeente Oisterwijk.

Tel. 0900 – 8844

e-mail: team Tilburg – Oisterwijk

Zie verder de website voor de wijkagenten in de gemeente Oisterwijk.

Buurtpreventie.

Vrijwilligers van het buurtpreventieteam met een reflecterende jas met de tekst “Oisterwijk Veilig”, staan o.l.v. de wijkagent en u kunt ze ontmoeten op straat, de markt, in of bij winkels, bij evenementen en zelfs bij u aan huis. Het zijn buurtbewoners die zich inzetten voor de veiligheid van de buurt en ze ondersteunen de politie. Voor meer informatie bel naar 0900-8844.

Adressen en websites:

www.politie.nl voor allerlei informatie over veiligheid.

www.politiekeurmerk.nl voor tips over een veilig huis.

www.oisterwijk.nl op de website van de gemeente staat informatie over veiligheid en meldpunt buurtbeheer.

www.vso-oisterwijk.nl                     VSO

www.senioren-moergestel.nl           SVM

Deze organisaties behartigen de algemene en individuele belangen van senioren.

www.veiligheid.nl op de website van consument en veiligheid vindt u veel informatie over veiligheid op allerlei terreinen.

Betaalpas laten blokkeren bij diefstal:

www.pasblokkeren.nl of via uw bank.

Mobiele telefoon laten blokkeren bij diefstal:

KPN             08000105

Telfort          09009596

T-Mobile       0624001200

Vodafone      0654500100

Hi                6612001200

 

We hebben geprobeerd deze informatie met zorg samen te stellen. Regelmatig treden wijzigingen op. Meld SVM als informatie niet juist of onvolledig is.   JG.